Priorisoinnin ja rentoutumisen tärkeys

2.8.2018

Esimerkkitilanne:

”Tunnit vuorokaudessa eivät vain tunnu minulle riittävän. Työ- ja vapaa-ajan kalenterit täyttyvät muistutuksista, palavereista ja tekemättömistä rästitöistä. Juoksen työpäiväni läpi enemmän tai vähemmän tukka putkella. Lounaskin jäi taas syömättä ja olen juonut ihan liian monta kuppia kahvia. Päivän päätteeksi en meinaa edes muistaa, että mitä kaikkea sitä tulikaan tänään edes tehtyä. Sen vain tiedän, että kiirettä piti. Ja sen kerran, kun töissä sattuisikin olemaan hieman rauhallisempaa, niin sitten minut pitää varmasti kiireisenä työpäivän jälkeen lastenhoito, kodinhoito, lasten harrastuskuskaukset ja pakolliset kauppakäynnit. Joka ilta kaadun sänkyyn totaalisen yliväsyneenä. Lisäksi ajatuksissa on, että pitäisi niitä ystäviäkin jossain vaiheessa nähdä, viime tapaamisesta on jo vierähtänyt liian monta kuukautta. Hetkinen – en kai vaan laiminlyö ystäviäni?! Ja tiedän, että liikuntaakin pitäisi jaksaa harrastaa enemmän, mutta tuntuu, että joko mieli tai keho sanoo jatkuvasti toisin – ”ei vain jaksa”. Ja missä välissä sitä edes liikkuisi, eihän minulla ole edes aikaa? Vai onko? Miten muilla tuntuu riittävän sille aikaa? Tuntuu, että aika ei vain riitä tälle kaikelle!”

Löydätkö kenties itsesi tuosta tekstistä? Jos näin on, niin ehkä nyt viimeistään olisi hyvä hetki istahtaa alas, hengittää oooooikein syvään ja pohtia hetki, että mitä pieniä korjauksia voisimme itse kukin tehdä, jotta arkemme ei olisi aivan noin hektistä.

Ajoittainen stressi ja kiire kuuluvat tietenkin elämään. Siltä ei oikein voi välttyäkään. Mutta jos kiire, stressi ja hektisyys ovat läsnä arjessasi koko ajan ja jatkuvasti, niin silloin asialle kannattaisi varmasti koettaa tehdä jotain, ennen kuin homma karkaa ns. ”lopullisesti lapasesta”.

Ensin yksi vinkki liittyen työntekoon ja töiden priorisointiin. Törmäsin jokin aika sitten Työterveyslaitoksen  tutkijan Minna Toivasen menetelmään, jota olen itsekin yrittänyt erityisesti kiireaikoina hyödyntää työssäni (joskus siinä hyvin onnistuen, ja joskus vähän huonommalla menestyksellä). Mutta hei – pidän menetelmästä kuitenkin paljon ja harjoitushan tekee mestarin!

 

 

Kyseessä on työn ja työtehtävien priorisoinnin nelikenttä, jossa tekemättömät asiat ja työt jaetaan neljään eri kategoriaan niiden kiireellisyyteen ja tärkeyteen perustuen. Kategoriat ovat:

A) kiireelliset ja tärkeät tehtävät
B) kiireelliset mutta ei niin tärkeät tehtävät
C) ei kiireelliset mutta tärkeät tehtävät, sekä
D) ei kiireelliset eikä niin tärkeät tehtävät.

Minna Toivasen mukaan nelikentän etu on se, että se auttaa miettimään myös tehtävien tärkeyttä. Usein nimittäin kiireellisiä töitä pidetään helposti tärkeimpänä, ja silloin vaarana on, että tärkeät, mutta aikatauluttomat tehtävät jäävät listan hännille – tai kenties kokonaan tekemättä. Olisiko tämän metodin hyödyntämisestä apua Sinulle? Jos tämä metodi ei tunnu sinulle omalta, niin googlettamalla voit löytää monia muita erilaisia keinoja työtehtävien priorisointiin!

Ja sitten vinkki ihan yleiseen rauhoittumiseen ja ”aikalisien” ottamiseen elämässä. Voisit esimerkiksi tänä iltana kotiin päästyäsi laittaa sinulle mieluista musiikkia soimaan taustalle, istahtaa oikein ajan kanssa alas ja ryhtyä kirjoittamaan ihan konkreettisesti ylös niitä asioita, mitkä ovat sinulle elämässäsi 1. oikeasti tärkeitä, mieluisia ja mihin tahdot elämässäsi panostaa, ja mitkä asiat taas aiheuttavat sinulle 2. stressiä, ahdistusta tai kontrollinmenetyksen tunteita. Kun saat kirjoitettua tämä kaikki asiat paperille ja näet ne edessäsi, voi näihin asioihin pureutuminen olla helpompaa ja täten myös pienten muutosten tekeminen arjessa luultavasti helpottuu. Usein asiat selkiintyvät, kun niistä joko puhuu ääneen tai, kun ne kirjoittaa ylös.

Hektisen päivän jälkeen minä olen aina silloin tällöin tehnyt erilaisia rentoutumisharjoituksia illalla kotona. Rentoutumisharjoitukset ovat todella hyviä, koska rentoutumisella on todella monia hyötyjä keholle. Tietoinen rentoutuminen lisää mielihyvähormonien eritystä, rauhoittaa koko kropan hermostoa ja laskee stressihormonin eritystä. Sen lisäksi rentoutumisesta tulee yksinkertaisesti läsnäoleva & hyvä olo! Tässä linkki erääseen hyvään rentoutumisharjoitukseen, jota olen itsekin hyödyntänyt: https://oivamieli.fi/pitka_rentoutus.php Suosittelen kokeilemaan; tietoinen rentoutuminen tekee todella ihmeitä!

 

Tsemppiä sinulle pienten muutosten tekemiseen ja rentouttavaa & merkityksellistä kesää! ?

 

Terveisin,
Noora