Blogi

Tutustu Välähdyksiä Valtista -blogiimme.


Lokakuinen (perheellisen) HR-konsultin päivä

19.10.2017

 06.30 HERÄTYS
Pitkästä aikaa herään oman herätyskelloni soittoon, koska viime viikot minut on herättänyt jopa ennen aamu kuutta rakas 1 v 8 kk poikani. Hän on aikamoinen aamuvirkku, mutta tänä aamuna hänellä näyttää uni maistuvan. Äiti kiittää. Aloitan omat aamutoimeni ja ne tehtyäni, käyn herättämässä poikani hieman ennen seitsemää.

07.30 PÄIVÄKOTI -RUN
Vien lapseni päivähoitoon. Päiväkoti on hänelle ilmeisen kiva paikka, jossa on aina hauskaa ja mukavaa. Jo päiväkodin pihalla lapseni juoksee toisen päiväkotiin saapuvan lapsen luo ja halaa häntä. Saatan poikani hoitajan luo ja poikani huikkaa minulle nopeat moikat juostessaan leikkimään.

Ehdin hetken aikaa ihastella autolle palatessani kaunista, kirpsakkaa lokakuun aamua.

08.00 TYÖPÄIVÄN ALOITUS
Saavun työpaikalle tasan kahdeksaksi, wau, mikä ajoitus! Avaan työkoneen, käyn läpi työpuhelimen ilmoitukset ja alan käydä läpi saapuneita sähköposteja. Samalla käyn läpi tämän päivän kalenterinäkymää, lisään muutaman muistutuksen kalenteriin ja suunnittelen päivän aikatauluja. Lisäksi käyn läpi eilisen illan aikana saapuneita hakemuksia eri työtehtäviin, hakemuksia olikin saapunut useampia, jes!

09.00 JOULUKORTTIKUVAUS
Virittelemme koko työporukkamme joulun henkeen; puolella porukasta on päässään poronsarvet ja puolella punainen tonttulakki. Punaista huulipunaa kaikille huuliin ja ei kun napsimaan jouluisia kuvia upeassa Klingendahlin kiinteistössä, missä sijaitsemme. Kuvista tuli hauskoja ja hienoja! Nämä lähetämme asiakkaillemme ja työntekijöillemme joulun alla tuomaan joulumieltä! Tämä on myös meidän tapamme kiittää työntekijöitämme ja asiakkaitamme menneestä vuodesta 2017.

10.00 ASIAKASYHTEYDENPITOA
Soitan muutamalle asiakkaalleni, joiden kanssa minulla on juuri nyt suorarekrytointi- tai henkilöstövuokrausprosessi käynnissä. Keskustelemme esittelemistäni hakijoista, eilen iltapäivällä olleesta erään hakijan jatkohaastattelusta asiakkaani luona sekä siitä, minkälaisia hakemuksia olen saanut eilisen illan aikana. Lisäksi vastaan taas muutamaan sähköpostiin, jotka ovat saapuneet menneen tunnin aikana. Viestejä on tullut paitsi hakijoilta, myös palkanlaskennasta sekä esimieheltäni.

11.00 LOUNAS
Syömääään! Meillä täällä Valtilla olemme kaikki aikamoisia kulinaristeja ja herkkusuita, ja siitä johtuen pidämmekin kyllä hyvin tarkasti kiinni lounastauosta. Tänään suuntaamme paljon pidettyyn lounasravintolaan, Ravintola Franklyyn, Hallituskadulla. Tässä alla kuva lounaasta, eiköhän kuva puhu puolestaan! NAM!

Lounaan lopuksi saan olemassa olevalta asiakkaaltani uuden toimeksiannon. Tarkensimme heidän kanssaan vielä tulevan haun speksejä ja vaadittavia kriteerejä. Avaan paikan kaikkiin hakukanaviimme pikimmiten.

12.00 HAASTATTELU
Haastattelen erään hakijan. Haastattelussa menee aikaa n. 35 minuuttia, mikä on suhteellisen yleinen haastatteluaika. Siinä ajassa ehdimme hyvin käymään läpi henkilön osaamisen, vahvuudet, toiveet tulevaisuudesta sekä työnkuvan tarkan sisällön. Kyseessä on mielenkiintoinen, suorittavan tason tehtävä.

13.00 TOINEN HAASTATTELU
Haastattelen toisen hakijan. Tällä kertaa haastattelussa meni aikaa lähes tunti, se on yleistä toimihenkilöhakujen kohdalla. Etsin eräälle asiakkaalleni työnjohtotehtäviin kokenutta ammattilaista. Tehtävä on oikein mielenkiintoinen ja tehtävänkuva on laaja.

14.00 ESITTELYT
Kirjoitan hetki sitten haastattelemistani henkilöistä kirjalliset esittelyt asiakkailleni. Esittelyissä menee aina oma aikansa, koska yritän panostaa parhaani mukaan siihen, että saan kerrottua hakijoiden ominaisuuksista, vahvuuksista ja osaamisesta mahdollisimman kattavasti asiakkailleni. Lähetän esittelyt lopuksi asiakkailleni sähköpostitse ja samalla vielä soitan heille, että esittelyt ovat lähteneet matkaan!

15.00 TARJOUS + TEEKUPILLINEN + SOITTOJA + SÄHKÖPOSTEJA
Laadin tarjouksen henkilöstövuokrauksesta ja suorarekrytoinnista uudelle potentiaaliselle asiakkaalleni. Tarjouksen laatimisen lomassa hörppään kupillisen vihreää teetä. Tarjouksen laadinnan keskeyttää aina välillä soiva puhelimeni, mutta se ei haittaa, koska ihmisten kanssa on kiva keskustella ja olen tottunut tässä työssä tekemään useampaa asiaa samanaikaisesti! Myös muutamia sähköposteja on taas tullut niin asiakkailta kuin työntekijältäkin, joten vastailen myös niihin tarjouksen teon lomassa.

16.00 AIKA LOPETELLA
On aika lopetella työnteko, pakata käsilaukku, heittää takki niskaan ja napata auton avaimet kouraan. Matka kohti päiväkotia ja kotia alkaa pian. Päivä on taas kerran ollut monipuolinen, vaihteleva ja mielenkiintoinen! Päivästä jäi sellainen olo, että taas tietyt asiat ovat loksahdelleet paikalleen ja monet asiat edenneet toiveideni mukaisesti. Jotkut asiat vaativat taas työstöä seuraavana päivänä ja jotkut asiat jopa koko tulevan viikon ajan, koska luonnollisestikaan kaikki asiat eivät aina ratkea sormia näpäyttämällä. Se on toisaalta myös tämän työn suola: pitkän prosessin lopussa kiitos seisoo, kun asiakas on tyytyväinen uuteen rekrytoituun työntekijään ja työnhakija saa unelmiensa työpaikan!

Syksyisin terveisin,

HR-konsultti

Noora Heinonen

Jotain violettia, jotain käytettyä ja jotain uutta!

6.10.2017

– Valtin toimiston muodonmuutos –

Valtin toimistossa on aloitettu perusteellinen remontti, joka raikastaa ja uudistaa toimiston yleisilmeen kellertävistä pyökkipinnoista nykypäivän modernimpaan ja raikkaampaan ilmeeseen. Toimistomme sijaitsee upeassa Klingendahlin tehdaskiinteistössä Hämeenpuiston, Eteläpuiston ja Pyhäjärven kupeessa. Valtti on toiminut Klingendahlissa viitisen vuotta. On ihana työskennellä vanhassa teollisuusrakennuksessa, joka on pala Tampereen historiaa.

Klingendahl on rakennettu vuonna 1904 ja se oli tuolloin Suomen suurin villakehräämö. Fabian Klingendahlin perustama Klingendahl Oy valmisti tehdaskiinteistössä villalankaa ja villakankaita. Olen nauttinut työpäivien lomassa tehdaskiinteistön upeasta tunnelmasta, suurista ikkunoista ja rustiikkisista tiiliseinistä. Mieli lepää katsellessa ulos, kun syksyn ruska loistaa kilpaa punatiilen kanssa.

 

Päätarkoituksena remontissa on ollut raikastaa toimiston yleisilmettä vaaleammaksi peittämättä kuitenkaan kiinteistön tehdasmaista ilmettä. Halusimme ehdottomasti säilyttää toimistolla punaisen Klingendahlille omintakeisen tiilipinnan seinissä. Myös putkistot katossa saavat ennemmin korostua kuin peittyä. Suurin osa toimiston lattian pinta-alasta uusitaan tekstiililaatoilla. Haastatteluhuoneiden sisäikkunoista poistetaan lasitiilet sekä rakennetaan yksi uusi sisäikkuna. Tämä avartaa toimiston ilmettä huomattavasti.

 

  

Valtin tunnusväri violetti toimii vaalean sisustuksen piristysruiskeena. Esimerkiksi haastattelutuolien istuinosat verhoillaan ihanan raikkaalla violetilla sekä neuvotteluhuoneen lattiamatto loistaa violettina vaalean sisustuksen kanssa. Toimiston kaikki kalusteet uusitaan ja seinäpinnat maalataan. Mustat näyttävät karmit tulevat ryhdittämään ovien ja ikkunoiden ilmettä. Yrityksenä haluamme kannattaa ekologisia arvoja, joten osa ”uusista” kalusteista on kierrätettyjä. Myös henkilökunnan taukotilat kokevat täydellisen muodonmuutoksen.

   

Toimiston muodonmuutosta on ollut ideoimassa Suunnittelutoimisto Luovisio (www.luovisio.fi) , mutta myös me konsultit ja toimiston väki olemme saaneet olla mukana suunnittelemassa, ideoimassa ja päättämässä lopullisista sisustusratkaisuista. Yksi suurimmista eduista työskennellä perheyrityksessä, on joustavuus ja mahdollisuus vaikuttaa asioihin itse. Minusta on ihanaa, että työntekijöitä kuunnellaan ja meistä välitetään. Lisää remontin lopputuloksesta voit lukea myöhemmin blogistamme.

En malta odottaa miltä lopputulos näyttää!

Värikästä syksyä toivotellen,

HR-konsultti

Elina

Hyvinvointi vs. työhyvinvointi

26.9.2017

Aikakauslehdet ovat pullollaan kirjoituksia hyvinvoinnista.

”Jos teet näin ja näin, niin voit paremmin.”

Tai

”Jos teet noin ja noin, kuntosi rapautuu.”

Myös työhyvinvointiin on alettu panostaa entistä enemmän esimerkiksi eläkevakuutusyhtiöissä ja lisäksi monet yksityiset yritykset tarjoavat kattavia työhyvinvointipalveluita.

Niin fyysinen kuin henkinenkin hyvinvointi on ihmiselle suorastaan elintärkeää. Jos fysiikka pettää tai mielessä mustuu, ei elämä maistu eikä työnteostakaan tule mitään. Miksi siis irrottaa nämä kaksi hyvinvoinnin muotoa toisistaan? Vaikka teemmekin työtä elämää varten emmekä elä työtä varten, on työ olennainen osa työssäkäyvien elämää, ja siksi ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi niin töissä kuin kotonakin tulisi olla kaiken lähtökohta.

Ihmettelen yrityksiä, joissa ihminen on yksi tekijä muiden joukossa, eikä hänestä halutakaan töissä tietää sen enempää. Ammattitaitoa riittää ja siinä se. Uskon, että kun jokaisen ihmisen kokonaisuutta tarkastelee, löytyy käytökselle, toimintamalleille ja motivaatiolle täysin loogisia selityksiä. Toisen persoonalle ei esimerkiksi myyntityö kerta kaikkiaan sovellu, vaan se tuntuu aina väkisin tyrkyttämiseltä. Toiselle myynti taas voi olla kovassakin kaupankäyntitilanteessa edelleen mukavaa sosiaalista kanssakäymistä uuden, potentiaalisen yhteistyökumppanin kanssa.

Myös ristiriitatilanteissa toisen taustojen tunteminen voi helpottaa tilanteisiin suhtautumista. Jos lapsi on valvottanut yön ja aamulla on ensimmäisenä vastassa haasteellinen asiakaspuhelu, voi jokainen ymmärtää, että tänään asioita voidaan hoitaa ehkä vähän erilaisella tempolla kuin yleensä, eikä jotain vaikeampaa asiaa kannata alkaa silloin läpikäydä.

Valtissa me pyrimme ymmärtämään ja tukemaan kanssaihmisiämme elämän iloissa ja suruissa. Mikä voikaan aiheuttaa vilpittömämpää iloa kuin se, että yhden työkaverin lapselle asennetaan onnistuneesti toiveen mukaisesti vihreät hammasraudat, tai kun toisen työkaverin koiran synnytys onnistuu ja yhdeksän pentua saadaan terveinä maailmaan. Haluan esimiehenä nähdä ihmisen hyvinvoinnin kokonaisvaltaisena pakettina, ei jaettuna kahteen lokeroon. Se, mitä tapahtuu vapaa-ajalla, vaikuttaa automaattisesti työhön ja päinvastoin. On hienoa iloita yhdessä onnistuneista asioista ja toisaalta välillä vatvoa ikävämpiä asioita toisen tukena.

Se, että työpaikalla keskitytään välillä johonkin ihan muuhunkin kuin työntekoon, tarkoittaa auttamatta ja automaattisesti sitä, että työteho maksimistaan laskee hetkellisesti. Mutta mitä sitten? Meistä ei kukaan ole kone, ja olen sitä mieltä, että kun saamme täällä toimistolla käydä läpi elämässämme tapahtuneita asioita, niin työtehomme asioiden läpikäynnin seurauksena nousee nopeasti takaisin huippulukemiinsa. Jos kaiken patoaa sisälleen, niin työteho luultavasti lähtee hitaasti mutta varmasti laskevalle käyrälle, ja sen nostaminen sieltä korkeammalle on päivä päivältä hankalampaa.

Meidän kaikkien hyvinvointiin vaikuttavat eri asiat. Ja se on ihan todellakin ok. Siinä missä toinen saa kickinsä potkunyrkkeilytunneista, toinen innostuu siitä, että pääsee kiertelemään puutarhamyymälään perennoja tutkimaan. Toinen pitää matkustelusta, ja toinen rakastaa sitä, ettei tarvitse lähteä kotoa mihinkään. Olemme kaikki erilaisia, ja siinä lienee tämän jutun suola. Opitaan toisiltamme, pidetään toisistamme huolta ja ylläpidetään osaltamme niin itsemme kuin toistemmekin kokonaisvaltaista hyvinvointia.

-Laura

Tuumasta toimeen

19.9.2017

Miksi välillä tuntuu, että oli sitten kuinka hyvästä ideasta tai tärkeästä asiasta kyse, niin käytännön toteutuksen aloittaminen kerta kaikkiaan tökkii? Olen törmännyt tähän niin töissä kuin kotonakin.

”Haluaisin, että kotona olisi aina siistiä!”

”Haluaisin, että saisin arkistoitua tietokoneeni sisällön siten, että löytäisin aina heti sen, mitä tarvitsen.”

”Tämä idea on niin hyvä, että se pitäisi toteuttaa välittömästi!”

Kuitenkin lopulta minulta saattaa kulua tooodella pitkä aika siihen, että saan toimeenpantua välillä yksinkertaisiakin asioita. Käykö sinulle koskaan niin?

Kesän jälkeen syksyllä on ehkä keskimääräistä enemmän innostusta tarttua toimeen ja aloittaa uutta. Niinpä me täällä Valtissa päätimme hyödyntää tätä innostuneisuuden euforiaa, ja erään loistavan koulutuksen pohjalta (kiitos Serein!!) toteutamme oman blogin ”Välähdyksiä Valtista.”

 

 

Blogissamme tulemme kertomaan esimerkiksi erilaisista ajankohtaisista fakta-asioista, fiilisjutuista tai humoristisista tilanteista. Blogimme aiheet riippuvat varmasti hieman kirjoittajasta, sillä olemme kaikki erilaisia; toinen tykkää keskittyä faktatietoon kun taas toinen kirjoittaa mieluummin jostain ihan muusta maan ja taivaan väliltä. Pyrimme kuitenkin linkittämään tekstimme tavalla tai toisella Valtin toimintaan virallisissa tai vähän epävirallisemmissa merkeissä. On mielenkiintoista nähdä, miten jokainen meistä löytää kirjoituksilleen oman näkökulmansa ja kirjoitustyylinsä. Luulen, että löydämme toisistamme taas jotain uutta, ja se tuntuu mukavalta! Vaikka olemmekin täällä toimiston ydinporukalla paljon tekemisissä päivittäin, niin varmasti meissä jokaisessa on vielä paljon sellaista, mistä me muut emme tiedä.

Pikkuisen jännittää, miten blogimme etenee. Keksimmekö riittävästi mielenkiintoisia aiheita? Lukeeko blogiamme kukaan? Tärkeimpänä asiana itse kuitenkin koen sen, että hei, me tehdään tämä! Ei vaan pohdita ja mähkitä asioita mitä pitäisi tehdä tai jättää tekemättä. Vaan käymme tuumasta toimeen ja kirjoitamme ihan ikioman blogin!

 

 

Ps. Uskon ja toivon, että jokaisella kirjoituksellamme on ainakin kahdeksan lukijaa. Eli vähintään meidän oman toimistomme väki. Jos lukijakunta supistuu kovasti tuosta kahdeksasta, saattaa olla parempi vielä punnita vaihtoehtoja ja kohdistaa energia johonkin toiseen uuteen asiaan. Elämä on helpompaa ja hauskempaa, jos sitä ei ota niin vakavasti!

-Laura

Valtin tarina

14.9.2017

Usein yrittäjältä kysytään, että miten yrityksesi oikein perustettiin. Monesti kysyjä on aidosti kiinnostunut siitä, että mistä kaikki alkoi, ja mikä on yrityksen tarina. Siksi päätin yrittäjän ja toimitusjohtajan roolissa kirjoittaa Valtin ihka ensimmäisen blogitekstin mistäpä muustakaan, kuin Valtin synnystä.

 

 

Olipa kerran nuori nainen (ehkä jopa tyttönen vielä), joka oli täysin vakuuttunut siitä, että hän ei ainakaan ikinä ryhdy yrittäjäksi. Naisen vanhemmat olivat olleet yrittäjiä, ja naiselle oli jäänyt yrittäjyydestä jotenkin negatiivinen kuva, sillä vanhemmat tuntuivat olevan aina vain kovin kiireisiä. Siksi hän päättikin, että itse ei tuota samaa työtä tekisi, vaan hankkisi varman ja tasaisen leivän vaikkapa valtion palveluksessa.

 

Vaan kuinkas sitten kävikään. Nainen opiskeli ja sai kaksi ihastuttavaa lasta. Sitten häntä alkoi ihan toden teolla kiinnostaa työnteko. Ja hän halusi tulenpalavasti päästä työskentelemään juuri henkilöstöalalla, sillä koki sen juurikin kutsumusammatikseen.

Lukuisten sähköpostien ja puhelinsoittojen tuloksena nainen sai kuin saikin työpaikan eräästä henkilöstöalan yrityksestä. Siellä hän työskenteli muutaman vuoden, kunnes sitten huomasikin ajattelevansa, että voisinpa olla yrittäjä…

Aikaa vierähti hetki, ja pian oltiinkin jo valmistelemassa Valtin perustamista. Nainen oli päätynyt aloittamaan yrittäjäuransa yhdessä isänsä kanssa, ja niin sitä sitten yhdessä alettiin puuhata kaikkea mahdollista yritystoimintaan liittyen. Ongelmaksi meinasi kuitenkin muodostua yksi olennainen asia. Nimittäin yrityksellehän piti keksiä myös nimi! Pelkkä toiminta-ajatus ei riitä yrityksen pyörittämiseen. Nimeä pohdittiin ja makusteltiin, mutta sopivaa ei tuntunut löytyvän. Kunnes eräänä pimeänä syys-talven iltapäivänä nainen oli ajamassa moottoritiellä kohti kotiaan, kun sai päähänsä nimen Valtti. Ja siinähän se sitten oli! Valtti! Loppuliitteeksi Henkilöstöratkaisut, jotta asiaa tuntematonkin saa tietää, minkä alan yrityksestä on kyse.

 

 

14.2.2011 oli hyvin aurinkoinen ja valoisa Ystävänpäivä. Tuona päivänä syntyi myös yrityksemme Valtti Henkilöstöratkaisut. Siitä lähtien olemme suunnanneet tarmomme ja ajatuksemme siihen, miten voisimme olla Tampereen seudun parasta ja ammattitaitoisinta palvelua tarjoava henkilöstöalan yritys. Nyt tätä kirjoittaessani syyskuussa 2017 yrityksemme ydintiimi koostuu kahdeksasta aivan valloittavasta tyypistä, ja olemme harpanneet leijonan askeleen eteenpäin tuolta Ystävänpäivästä 2011. Olemme matkan varrella saaneet tutustua upeisiin persooniin ja nähdä hienoja menestystarinoita niin työntekijöiden kuin asiakasyritystenkin saralla. Edelleenkin parhaalta tässä työssä tuntuu se, kun löytää työntekijästä ja asiakasyrityksestä juuri ne oikeat vastinparit!

Kiitos Valtti näistä ihanista muistoista! Odotan innolla uusia yhteisiä seikkailujamme!

 

– Laura